250216 torsdag

Hejsan! Idag tog jag en sovmorgon, vaknade dock av mig själv då det sved i huvet när jag andades in, kanske hade något med gårdagens näsblod att göra?
 
Tog tid på mig att fixa mig, och sedan promenerade jag frivilligt bort till skolan faktiskt! Är faktiskt stolt över mig själv som lyckas skicka in allt i tid med tanke på hur mycket vi har haft..
 
Ännu en uppgift ska in imon, så satt med Semra och pratade och skrev lite på den. Intressant det där med våra olika språk på sociala medier (det uppgiften handlar om). Tänk hur många olika språk vi egentligen har personligen, som vi ändrar och anpassar beroende på vart och med vem vi talar med! Man börjar inse vikten av att ha svenska som ämne i skolan..
 
Nästa vecka ska jag ju även tenta om fysiken, och min fysiklärare (som är en av dem bättre jag någonsin har haft!) tog en halvtimme åt sin lediga tid till att hjälpa mig (och egentligen tre andra som inte kom) att förbereda mig inför omtentan! Hur snällt? Hade alltså en privatlektion och fick förklarat allt som jag inte fattade innan. 
Han inspirerar mig väldigt mycket den dära Olle.. så engagerad i sina elever vill jag också bli som lärare! Att få allt att så så enkelt ut med. Varför finns det inte fler som honom? Jag ska se till att bli det iallafall!
 
Lite till plugg efter det och sen kvällskursen i bild!
Vi hade en annan tjej idag, som skulle introducera en uppgift. Vi ska gå till en offentlig miljö och göra det synliga mer synligt. Flummigt, men att vi ska analysera hur man beter sig på denna platsen, hur vet man hur man ska bete sig osv. Intressant ändå! Funderar på antingen ett bibliotek eller ett gym!
 
Under lite prat så kom hon in helt plötsligt på feminism, vilket verkade vara ett ämne som berörde henne..
Hon visade en reklam av Zalando, ni kanske har sett den när en kille filmar sig själv och säger "Låt aldrig din fru, flickvän eller syster hitta Zalando.se" med lite "skräckinslag" för att göra det hemskt. Hon målade dramatiskt en mindmap över en 3x1 meters tavla och gick hela vägen till Eva och Adams paradis senarie för att visa att reklamen ville påminna om att inte låta kvinnor äta av det förbjudna äpplet och förlora kontrollen över sin egen ekonomi. Enligt läraren så visade reklamen alltså på att kvinnor har inte rätten till sin egen ekonomi här, utan att mannen måste informera andra män att hålla koll på sina fruar och andra personer av det motsatta könet. Spännande det dära.. kanske att hon gick lite för långt i syftet med reklamen, vad vet jag!

Så nu har jag ätit kvällsmat, lite torsk, ägg och sallad och skrivit klart uppgiften och skickat in den!
 


 
 
 
 

Kommentera här: